Søvn

Vuggestue

Børn under 1,5 år har en anden søvnrytme end dem der er ældre. Derfor har de ofte behov for 2 lure, en om morgenen/formiddagen og en efter frokost/eftermiddagen.
Nogen børn har behov for en lille tredje lur, alt efter hvad tid de bliver hentet, eller hvor lange de to andre lure har været. Dette vil være individuelt og vi tager en dialog med forældrene omkring dette.

Børn under 2 år sover i krybber eller barnevogn i vores liggehal eller ude på vuggestuens legeplads.

Børn over 2 år sover i sovepose indenfor i separat soverum, der lyttes til afslappende musik og der vil være en voksen til stede indtil alle børn sover. Derefter vil den voksne være på stuen, i rummet ved siden af.

Børnehaven

Børn der skal sove gøres klar efter frokost og følges med en voksen til vuggestuen, hvor de sover indenfor sammen med vuggestuebørnene, i det separate soverum, hvor der er en voksen til stede.
Børn der ikke falder i søvn i løbet af 30-40 minutter tilbydes at komme op og ud på legepladsen sammen med de øvrige børnehavebørn. De har på den måde fået hvilet kroppen og hovedet, men ikke sovet.
Hvis vi oplever gennem en periode at barnet ikke er faldet i søvn, tager vi en dialog med forældrene om hvor vi er med hensyn til at stoppe med middagslur.
En middagslur for børnehavebørn er oftest i tidsrummet kl.12.00-14.00. Nogle børn har dog et større søvnbehov og sover derfor længere.

Vi vækker, som udgangspunkt, ikke børn fra deres søvn. En afbrudt middagslur kan gøre barnet overtræt, pylret og sensitiv. Samtidig kan barnet blive fysisk uroligt og få svært ved at finde ro og falde i søvn om aftenen.
De fleste børn vågner naturligt omkring kl.14.00, når der begynder at blive rumsteret på stuen og i takt med at de andre børn vågner op i soverummet og går ud.