Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Garderoben

Hvad vi tænker ville være godt i garderoben og hvorfor – Garderoben er et læringsrum!

Garderobepladsen signalerer ”Velkommen - her er plads til dig”

Når dit barn begynder i Løkkebo, vil det første dag møde sin garderobe. Her vil der være barnets navn på. Når barnet har fået taget et billede en af de første dage, vil dette også sættes på garderoben.

Garderoben vil være det sted dit barn møder først om morgenen og til sidst på dagen.

Barnet vil også få en fin-garderobe til ekstra tøj og undertøj. Fin-garderoben vil være en kasse med navn og billede på, placeret på badeværelset ved barnets stue. 
En overskuelig garderobe er forudsætning for læring

Garderoben er det sværeste sted i hele Løkkebo at holde i orden. Det er derfor vigtigt, at vi i fællesskab hjælper hinanden.
 
Hjælp dit barn om morgenen med, at garderoben er klar til senere på dagen. Vend jakke/bukser rigtigt, så ærmer og ben ikke er på vrangen. Dette gør, at barnet er klar til at møde sin garderobe når vi skal på tur eller ud på legepladsen. 

Garderoben er et læringsrum, der rummer mange motoriske udviklingsmuligheder. Øje-hånd koordination, at skulle tilpasse en arm et ærme og ET ben i hvert bukseben. At kunne lyne en lynlås og have styr på at hive og lukke en velcro sko mm.
Det vil give barnet de bedste muligheder for at have overskud til at koncentrere sig om denne læring, hvis barnet ikke først har skulle bruge energien på at vende tøjet rigtigt.

De voksne i Løkkebo guider og støtter børnene i, at garderoben også er pæn og overskuelig igen, når vi kommer ind fra legepladsen/hjem fra tur og inden vi går ind på stuen. Vi guider børnene så tøjet er vendt rigtigt og hængt op – så det på regnfulde og våde dage kan tørre.

Det er også vigtigt, at der er tøj og sko efter årstiden og i passende størrelser!!!

Det kan forventes at have brug for:

Forår: 

  • Et sæt termotøj
  • Et sæt regntøj
  • Et par gummistøvler
  • Et par gummisko
  • En tynd hue 
  • Et par tynde vanter

Sommer: 

  • En solhat
  • Et par sandaler/sommersko
    Sandaler gerne med lukket snude, Så tæer ikke skrabes ved cykelløb
  • En sommerjakke
  • Et sæt regntøj

Efterår: 

•    Et sæt termotøj
•    Et sæt regntøj
•    En overgangsjakke eller en fleecetrøje
•    Et par gummistøvler
•    Et par gummisko
•    En tynd hue 
•    Et par tynde vanter

Vinter: 

  • Flyverdragt – hvis det er muligt så gerne 2 flyverdragter eller lignende, så barnet altid har varmt udendørstøj/overtøj, der er tørt, så der er mulighed for at vi nogle dage kan komme ud og lege to gange.
  • Et sæt regntøj - gerne et nummer for stort så det kan komme ud over flyverdragten, dette giver en større bevægelighed når barnet skal kunne udfolde sig motorisk på legepladsen. 
  • En varm hue, evt. en elefanthue, så halsen ikke bliver kold.
  • Flere par varme vanter/handsker – Vi oplever at vanter bliver hurtigt våde og det er dejligt at kunne skifte til tørre varme vanter. Ski/vand afvisende er også et godt alternativ.
  • Termostøvler – De er fantastiske at have på, så der kan plaskes i vand og evt. slud på legepladsen. Men de er ikke fantastiske for børnene at have på til dagligt brug, da de er tunge og svære at gå i.
  • Vinterstøvler – De er nødvendige og rigtig gode til dagligt brug, og når vi skal på tur og udflugter. 
  • Sutsko – gerne nogle der sidder godt på fødderne. Ballerinaer og ”klip-klappere” er ikke at foretrække.

Til vuggestuen kan varmt anbefales gummiluffer, evt. af mærket CeLavi eller lignende. Denne type vanter er rigtig gode og der kan være en strikvante inden under på rigtig kolde dage. CeLavi vanterne kan tåle vand og bliver ikke gennemblødte ved leg med sne og vand. Dette gør, at barnet ikke får kolde fingre og har muligheden for at være med i udelegen i længere tid.

Garderoben skal tømmes hver fredag - Skilte sættes op som reminder!

Fin-garderoben

Det er vigtigt at kigge i dit barns kasse løbende og opdatere størrelser og indhold. 
Det forventes at kassen indeholder 2 hele sæt tøj, da der hurtigt kan komme noget vand eller andet på tøjet, når vi øver selvhjulpenhed med børnene:

  • Strømper
  • Bukser
  • Undertøj: undetrøje + underbukser
  • Trøjer/T-shirt
  •  Varm trøje

Vuggestuen: Ekstra til at sove ude i liggehallen: 

  • En tynd hue 
  • En trøje
  • Vanter/strømper til hænderne

Navn i tøjet

Det kan meget nemt ske, at tøj, sko, støvler m.m. bliver forbyttet eller glemt/lagt på legepladsen. Det er en kæmpe hjælp for os, når der er skrevet tydeligt navn i ALT barnets tøj, fodtøj, sutsko mm.

Brug evt. navnelapper/navneetiketter, det er små klistermærker lavet med barnets navn, der nemt kan sættes i tøj og sko.

Når der er navn i tøjet, så finder ”forsvundet” tøj ofte tilbage til tilhørende garderobe og dit barn.

At være selvhjulpen giver succesoplevelser!

Vi vil selvfølgelig altid gerne hjælpe vores børn! Men uden at vi tænker over det, snyder vi dem for mange gode succesoplevelser – Stoltheden og glæden i deres ansigt, når de har kæmpet med en sko, der så pludselig sætter sig rigtigt på foden, er ubeskrivelig. Når de knækker koden til hvordan en lynlås skal lynes og de formår at holde ned i jakken, samtidig med at der hives op i lynlåsen – smilet på deres ansigt bliver større og større for hver millimeter lynlåsen rykker sig opad – De bliver så ubeskriveligt stolte og glade når de kan selv.
I vuggestuen begynder vi med små skridt, det kan være først og fremmest at finde sin egen garderobe. Vi øver i at tage jakken på, åbne skoen, tage skoen på.
Nogen børn vil have mere tid på legepladsen end andre, og der vil være dage hvor en tur bliver meget kort, da læringen i denne alder fokuseres på at blive selvhjulpen.
I børnehaven er vi et skridt videre. Vi øver os i først og fremmest at holde fokus på egen garderobe. Vi øver at lyne en lynlås, at knappe en knap, at holde fokus på rækkefølge – så man fx. ikke har fået vanter på først, det er svært at tage sko på og lyne en lynlås med store vanter på. Det er også svært at få regnbukser på, hvis man har taget gummistøvler på først.
De voksne er der og guider og støtter børnene i deres læring og deres vej til at blive selvhjulpen.
For at understøtte sproget, opfordrer vi til at der tales med barnet om tøjet og handlinger. 
Det kan fx lyde således: ”Vi lyner lynlåsen”, ”Knapper knappen i bukserne/blusen”, ”Tager skoene af”, ”Lukker velcro”, ”Binder snørebåndet”, ”Tager jakken på” ” Armen ind i ærmet”
På den måde får vi sat ord på og giver barnet mulighed for et bredt ordforråd og nuanceret sprog.
Vi lyner jo faktisk ikke jakken, det er lynlåsen i jakken der lynes.

Opbevaring af køretøjer:

Da klimazonen/garderoben er et læringsrum, hvor der skal være plads til børnene. Henstiller vi til at private klapvogne, barnevogne, cykler, løbecykler, løbehjul mm til opbevaring i løbet af dagen, placeres i skuret udenfor eller ved cykelstativerne. 
Vogne med små søskende er selvfølgelig velkommen inde i klimazonen.