Legepladsen

Der er 2 skønne legepladser i Løkkebo. – En legeplads til vuggestuebørnene og en til børnehavebørnene.

Legepladsen til vuggestuebørnene er nyrenoveret i aug.2020. Den er lavet specielt til børn i 0-3 årsalderen, med fokus på deres motoriske kunnen og behov.
Legepladsen til børnehavebørnene er udformet i forskelligt terræn, som udfordrer og styrker børnenes motoriske udvikling og kunnen på forskellige måder.
Vi har bakker og bumlet terræn, samt asfalt, græs og sand.  Her er store arealer, men også de små hyggelige legekroge og læringsmiljøer, som giver plads til fordybelse.
Legepladsen rummer, et stort legestativ/klatrestativ med rutsjebane, en stor sandkasse med masser af sandting, gynger, en fodboldbane med kunstgræs, en stor bred rutsjebane, hvor flere børn kan køre ned sammen. Vi har også en garage, der rummer alt fra løbecykler til gokarts med anhænger. Vi har selvfølgelig også kælke, til hvis/når vi får snevejr.

Derudover har vi en bålhytte, der benyttes på alle årstider. Det kan både være bål blot for lyset og varmes skyld. Ved bålet sidder vi og synger eller fortæller historier, og er opmærksomme på, at få skabt en helt særlig hyggelig og rar atmosfære. Vi bruger selvfølgelig også bålhytten og bålet til spændende madprojekter.

Fællesskabet omkring bålet har naturligvis plads til alle. Der vil altid være minimum 2 voksne i bålhytten og særligt når bålet er tændt.
Til Sankt Hans bliver bålet altid tændt – børnene har i fællesskab i ugen op til, lavet en heks, som sendes afsted på bålet. Herefter grilles der pølser og brød over gløderne.

Vuggestuen har en separat nyrenoveret mindre legeplads med egne gynger og sandkasse til rådighed. Her kan de helt små børn få et mere roligt miljø med plads til leg, nærvær og fordybelse i deres tempo.
De større vuggestuebørn benytter også den store legeplads. Her udfordrer de sig sammen og på lige fod med børnehavebørnene.

Vi bestræber os på at bruge legepladsen dagligt! Vi prøver på bedste vis, at trodse vejret, dog så længe det tillader. Ved lyn og torden er legepladsen lukket. Ved ekstrem kulde eller varme tilpasses tiden på legepladsen efter børnenes behov.

I perioden 1.April – 1.Oktober, vil vi så vidt muligt have legepladsen åben fra kl. 08:00, på den måde vil det være muligt at aflevere sit barn ude hos en voksen. Det er dog stadig vigtigt at i går ind til skærmen/dashboardet og får krydset jeres barn ind
I sommerperioden spiser vi ofte frokost og eftermiddagsmad på legepladsen.
Af sikkerhedsmæssige årsager og for at skabe tryghed for børnene, vil der altid være personale på legepladsen når der er børn ude.
Vores indgange til børnehaven og vuggestuen går begge igennem legepladsen, det er derfor vigtigt at man husker at få lukket låger efter sig når man ankommer eller forlader Løkkebo, så ingen børn kan snige sig ud og blive væk.